tirsdag den 13. oktober 2009


Fotograf Britt Lindemann om det at give sine erfaringer videre til en kollega i kreds 1s mentorordning:

Jeg valgte at være mentor, fordi jeg som senior... har arbejdet mange år som fotograf og har en ide og mening om, hvordan man kan løse en opgave, som måske kunne bruges til noget.
Så da jeg sagde ja, vidste jeg ikke lige, hvad jeg sagde ja til.
Men efter at have fået tildelt en mentee, jeg synes rigtig godt om, og som går til opgaverne helt anderledes end jeg selv gør, har jeg oplevet, at det er anderledes, end jeg troede.
Det er ikke så meget mig, der tegner og fortæller, som det bliver en samtale mellem to fotografer om faget, opgaverne, økonomien, selvværd osv.
Jeg håber det er givende for min mentee, for det er det for mig.
Det er vigtigt for mig, at jeg mærker "det nytter" når vi, min mentee og jeg, mødes. At vi ikke bare spilder tiden.
DJs mentorordning tror jeg kan hjælpe mange unge til at komme i gang og ikke bare gå på støtten, fordi der ikke lige bliver ringet til dem om opgaver. Det er vigtigt, når man er ung og uerfaren, at nogen lytter til en, og siger sin mening. At sparre med en der gider. At blive mødt med oprigtig interesse, det kan kun give inspiration. Jeg ville ønske, at der havde været en mentorordning da jeg var ung.

1 kommentar:

dorte@pressefolden.dk sagde ...

At være mentor er meget mere givende, end man umiddelbart tror. Det handler nemlig ikke bare om at give sine egne erfaringer videre og hjælpe en ny kollega i gang som freelancer. Det handler i lige så høj grad om at udvikle sig selv.
Når jeg er sammen med min mentee, lærer jeg utrolig meget om mig selv og mit fag. Hvordan gør du? Hvorfor gør du det sådan? Hvordan holder man gejsten oppe? Hvordan kommer man videre? Hvor kommer ideerne fra?
Alt sammen spørgsmål som tvinger mig til at analysere, hvad det i grunden vil sige at være selvstændig. Og som får mig til at tænke over og sætte ord på, hvad det egentlig er, jeg går rundt og gør og hvorfor. Det giver mig nogle rigtig gode aha-oplevelser undervejs og gør mig meget mere bevidst om, hvad jeg selv kan gøre bedre.
Samtidig er det en gave at møde unge kolleger og lytte til deres drømme og visioner. De fleste af os har venner på stort set samme alder som os selv. Og når man oven i købet er selvstændig, møder man kun sjældent yngre kolleger i sit arbejde.
En ung mentee er et friskt pust, der får en til at se med andre øjne på både job og karriere. Det er berigende for både mentor og mentee. Og så bliver man glad af det. Min mentee har lige sendt mig en mail, hvor hun skriver: Jeg vil lige sige, at jeg sætter STOR pris på alle det ting du gør for mig – det er guld værd!
En dejlig melding at få, når man stort set ikke har gjort andet end bare at være der.
Det er ikke første gang, jeg er mentor – og forhåbentlig heller ikke sidste. Det kan kun anbefales.

Dorte Schmidt • journalist (DJ)
Pressefolden • Pilevangen 25 • 2660 Brøndby Strand
tlf: 33 25 92 02 • mobil: 24 63 34 77 • fax: 33 24 20 40
www.pressefolden.dk • dorte@pressefolden.dk